De bygger och brygger för framtiden
Ett av Sveriges mest spännande bryggarpar finns i Mora. Verksamheten de driver går bra, kanske lite för bra, de nybyggda lokalerna är redan för små.
– Vi måste bygga ut med ytterligare 400 kvadratmeter, säger Jörgen Andersson, allt ska stå klart nästa år.
Kalla det gärna en solskenshistoria, men bakom varje framgångsrikt företag ligger många timmar av hårt jobb. Det som först var ett hobbyprojekt växte snabbt till något annat – och nu står familjebryggeriet med fyllda orderböcker och funderar på hur de bäst ska kunna möta framtiden.
Men vi tar det från början. Allt startade 1872 när Mora Bryggeri såg sitt ljus, detta under en tid då bryggerirörelsen var stark i Sverige. Under många år tillverkades öl, läsk och svagdricka till konsumentledet, och folk kom långväga ifrån för att köpa de populära dryckerna i Mora. Långt senare kom Pripps att köpa upp bryggeriet, 1951, för att lägga ned verksamheten 1979.
Framgång – Utveckling – Tillväxt
Årsskiftet 2002–2003 köptes namnet Mora Bryggeri av makarna Jörgen och Eva Andersson, som i flera år brottats med ett hobbyprojekt hemma i Vattnäs by som bara växte och växte och krävde allt mer i anspråk, i synnerhet eftersom kunderna redan då var många. När Mora Bryggeri återuppstod efter sjutton års dvala blev drömmen verklighet, där makarna fick ärva gamla recept och bryggjournaler, vissa med mycket tidiga datum i historien. En bryggmästare kan slicka sig om munnen för mindre och cirkeln var sluten.
Det vilar idag något väldigt charmigt och äkta över företaget. Vi pratar inte massproduktion och industri – vi pratar hantverk och små genomtänkta steg framåt.
Vi befinner oss på industriområdet, bortom Volvo och Mora lasarett, längs vägen mot Orsa. Vi kikar in genom den anonyma dörren. En stor öppen lokal med tapplinjen längs ena väggen. Fyllda flaskor i kartonger, längre bort tomma emballage. En truck i arbete med lastning. En våning upp ett rymligt kontor.
Det är inte alltid enkelt att driva ett familjeföretag, men makarna synes komplettera varandra bra, dessutom finns sonen, Markus på företaget, till detta ytterligare en ”vanligt anställd”, Jonas. Tillsammans utgör de en praktisk kvartett som fixar allt. De har nämligen begåvats med en kreativ ådra som ser en möjlighet i varje teknisk fråga. Och visst, kan man göra en automatisk kartongvikare på egen hand, ja, ”då bygger vi väl en sån maskin”. Och så vidare. Det är ”Homemade” rakt igenom – med kvalitet och finess.
– Vi har dragit in varenda bult i den här nya byggnaden, säger Jörgen stolt, vi har verkligen gjort allt från grunden.
Bygger för att växa lokalt
Hur når företaget sina kunder kan man undra, i synnerhet då Mora Bryggeri har en minimal marknadsföringsbudget och aldrig annonserar.
– Under första halvan av 2013 inledde vi ett samarbete med Grönsakshallen Sorunda, säger Jörgen, en grossist med säte i Stockholm och kontor och lager i bland annat Mora. Deras satsning bygger till stor del på inköp och försäljning av ekologiska och lokalproducerade varor. Samarbetet mellan oss inkluderar bland annat försäljning och transporter av vårt sortiment. Det är en smidig och viktig länk mellan vår tillverkning och den färdiga produkten på butikshyllan.
– Så är det, det enda problemet är att vi redan är trångbodda och behöver bygga ut, säger Eva, och skrattar. Jörgen skäms nästan över felberäkningen, han inser att spaden måste sättas i jorden igen, med honom som byggmästare.
– Utvecklingen har gått snabbare än vi räknat med.
På tapplinjen, inne i bryggeriet, står några flaskor must kvar i väntan på att förpackas och skickas iväg till någon butikshylla i Dalarna, Gästrikland eller Hälsingland, bryggeriets huvudsakliga försäljningsområde. Flaskorna i maskinen för tankarna till den jul som stundar, några månader bort.
– Vi har faktiskt redan sålt in all vår julöl, 12 000 flaskor, 4 000 liter. Vi kan inte producera mer, vi har till och med fått säga nej till Systembolaget.
En annan framgång är det restaurangsortiment på 33 centiliters flaskor som blivit en succé, ett alternativ till den vanliga trion Cola, Fanta och Sprite som ofta dominerar. Mora Bryggeri kontrar och gör en spännande inbrytning med sin Rio Cola, Fruktus och Spanja, tre nygamla smaker vars ursprung och etiketter hämtas från 1950- och 60-talen
En själ kan inte köpas för pengar
Det här med att göra allt själv går igen i tillverkningen. De krossar malten själva och hanterar i stort bryggningen enligt samma principer som man gjorde förr. Men trots deras uträkningar och tekniska höjd: de gjorde en grov missräkning när de häromåret skulle kalkylera hur stor byggnad de behövde för verksamheten.
Idag tappas läskedrycker, vatten, svagdricka och öl, nästa år kommer även en alkoholhaltig cider, helt i linje med vad som producerades i företagets tidiga historia.
Utmärkande, utöver etiketterna som bär gamla tiders signum, är smakerna, nuförtiden är det många tunga branschkollegor som snålar med råvarorna.
– Det är viktigt för oss att det ska smaka mycket av läsken, som det gjorde förr, säger Eva. Många av våra recept kommer från åren mellan 1920 och 1960. Vi brukar säga att det är smaker man minns och gärna dricker igen.
Eva tror även att företagets framgångar beror på den tid vi lever i.
– Det är inne med lokalproducerad mat. Och det är själ i det vi gör, historien är med oss hela tiden.
Framtiden? Mera ölsorter, större volym, ytterligare satsning på cider, till detta ölprovningar för företaget och grupper. Det finns bara en liten hake…
– Vi ska bara bygga ut först, säger Jörgen och ler, vänta till 2015.
Text & foton: Johan Pellas