Lokal Mat i Dalarna vinner ytterligare mark, detta efter ett nytt, fräscht samarbete i den högre skolan. I december öppnade Karelius Kött & Deli på Kläppen i Sälen, ett koncept där gästerna kan njuta av lokala delikatesser i en avslappnad miljö, eller handla med sig charkuterivaror direkt från delidisken. Resultat? Succé, det kan konstateras redan efter några månader.
När Janne Söderberg och Magnus Wieselqvist tog över driften av restaurangerna i Kläppen valde de att lyssna på gästerna. En kundundersökning gav tydliga svar, efterfrågan på lokala produkter på menyn var stor. Gästerna ville också kunna köpa med sig en middag, goda korvar och så vidare, hem till stugan. Ur detta föddes idén till restaurangkonceptet Karelius Kött & Deli, som hämtat sitt namn från charkuteriet i Lima, en mil från Kläppen, ett företag som kan stoltsera med att ha försett den lokala och regionala marknaden med kött och chark ända sedan 1928.
Bra mat och lokal mat – och en äkta historia
I det som tidigare hette Wärdshuset har man bytt ut hela köket och byggt om matsalen. Som en ”eyecatcher”, mitt i restaurangen, står den nya delidisken. Till detta berättas på ett smakfullt sätt storyn om Karelius resa genom historien.
Bland annat hänger en svartvit fototapet på grundaren Edvard Karelius.
En mil ifrån Kläppen ligger Karelius & CO, ett charkuteri vars produkter seglar i medvind. Borta är de mörka tankarna i oktober 2013, efter det tappade anbudet från kommunerna Malung och Vansbro, en händelse som valsade runt i medierna och gav en oväntad effekt, människor fick empati för företaget. Borde inte kvalité och närhet vara viktiga parametrar för att vinna en upphandling? Men allt det där tillhör historien nu, och Mikael ler en aning åt det faktum att kommunerna börjat köpa korv av Karelius ändå. Eller som Mikael uttrycker det: – Man får det man betalar för. Det är skillnad på korv och korv.
Mikael är tacksam över den ”nya arena” som deras produkter fått på Kläppen, och han hyllar samarbetet där alla är vinnare.
– Det känns helt rätt på alla sätt. Och det har redan inneburit ett lyft för oss ekonomiskt, vi pratar om några hundra tusen kronor. Men framför allt är jag glad för att kvalitet vinner i längden. Mikael tycker att restaurangen blivit fin och han besöker den ofta tillsammans med sin kusin Sten. – Innan restaurangen fanns valde många gäster att åka till oss att handla direkt över disk. Nu finns allt tillgängligt, nära gästen.
Mikael känner rent allmänt att vindarna är gynnsamma nu, 2015 ser ut att bli ett bra år.
– Vi har ett gott renommé och våra produkter blir allt mer efterfrågade, inte minst på restauranger. Det är en fördel att kunna vara småskaliga och kunna anpassa oss, vi kan till exempel göra mindre serier om det finns efterfrågan. Jag tycker att pendeln har svängt. Det är kvalité som gäller nu.
Kläppen gillar Lokal Mat
Janne Söderberg är en av arkitekterna till Sälenområdets kanske mest nytänkande restaurangkoncept. Janne är glad över att de valde att lyssna på gästerna, och han ödmjukt tacksam över den utveckling som skett.
– Vi har jobbat hårt med det här och varit väldigt grundliga. Karelius står för kvalitet, dessutom är det en bra story att binda upp restaurangen kring. Vi har skapat det vi kallar en ”kulkrog”, där man ska kunna äta god mat i en avslappnad miljö. Gäster är först och främst de som tillbringar sin semester hos oss på Kläppen, eller lunchgäster från Sälendalen.
Matglädjen syns också på menyn, klassiska rätter med utvalda råvaror, med nya spännande smaker
Här bjuds också take-away samt Kläppens olika pizzor. Det bjuds även på tapas och grillat med olika styckningsdetaljer. Varje dag erbjuds lunch och á la carte, därtill en dagens rätt och en råvara som bär Karelius namn. – I stor utsträckning är det lokalproducerat, säger Janne. Villkoret för att finnas med på vår meny är att maten ska vara tillverkad av människor med passion. Resultatmässigt har restaurangen med det nya konceptet ökat sin omsättning med 70 procent från tidigare lägre nivåer. – Det är över förväntan, vi har utökat öppettiderna mot vad vi först tänkte. Även Janne skattar samarbetet högt, Karelius står för precis de värden som de söker. – De har en bra service och är lyhörda, det funkar jättebra. Dessutom finns de nästgårds och brinner för det de jobbar med.
Läs mer om Karelius Kött & Deli på klappen.se.
Fakta om Karelius & Co – så började allt:
Edvard Karelius skulle sälja en oxe, året var 1928. Edvard blev bjuden 150 kronor för oxen. Men istället för att sälja den slaktade och sålde han den själv, han fick då 150 kronor för halva oxen. Sedan åkte han till Åbergs i Mora för att lära sig att tillverka korv. Han började med att åka häst och släde till skogsarbetarna i skogarna runt om i Lima och Transtrand för att sälja sina varor. På 1930-talet köpte han sin första lastbil med en köttlåda på. Senare byggdes den första varubussen. Som mest hade Karelius fem varubussar. Företaget drevs sedan vidare av hans söner och döttrar med mågar. Sedan 1998 drivs Karelius av tredje generationen, Sten och Mikael Karelius.
Även en fjärde generation Gabriel har involveras i verksamheten. Läs mer på karelius.se. Från vänster: Sten, Mikael och Gabriel
Text: Johan Pellas