140702_Dalkulla_Glass_logotypeFramtiden tillhör de företag som växer med tanke och förnuft, som kan säkra sin kvalitet och produktion – och därtill skapa goda relationer med sin omvärld. Dalkulla Glass tillhör denna kategori, ett företag som byggts från grunden och står redo att möta en spännande framtid.

Platsen är Hedemora, i Färskvarukompaniets lokaler, där Peter Börjesson är stolt vd och marknadsansvarig. Totalt är det 15 olika varumärken som hanteras via Färskvarukompaniets kompetenta organisation, som på ett effektivt sätt skapar förutsättningar för Sveriges matbutiker att saluföra produkter från mindre och medelstora leverantörer, alla med en sak gemensamt – ursprunget, äktheten, och viljan till att bidra med kvalitet. Dalkulla Glass är en av dessa produkter – och kanske den hetaste nu i sommartider…

Peter ser med tillförsikt fram emot högsommaren, men också, hösten, vintern och fortsättningen. Dalkulla Glass har nämligen funnit sin plats i människors hjärtan och växer i varlig takt, hela tiden.
– Ursprunget är viktigt för oss. Vi har varit väldigt tydliga i valet av ingredienser, det ska vara riktiga aromer och vaniljen kokar vi av äkta vaniljstångsextrakt. Och eftersom det bara är Gefleortens mejeri som kan garantera att grädden kommer från regionen, ja, då köper vi den därifrån.

Lever som man lär

Att glassen smakar gott behöver ingen betvivla. Personalen har till och med gjort resor till Italien för att lära av de bästa. Utmaningen ligger snarare i att nå ut till kunden på en konkurrensutsatt marknad. Men Peter sitter lugn i båten.
– Vi tar steg för steg, vi har gjort vår läxa och inte förivrats under resan. Det finns aktörer i den här branschen som haft för bråttom, det får man betala dyrt för senare. Vi har nu bland annat säkrat en tillverkning genom att bygga om i våra egna lokaler, och alla maskiner är betalda och avskrivna. Produktionen är dessutom snart IP-certifierad, vilket i det närmaste kan liknas med ett körkort som säger att vi har koll på vad vi gör, vilket bland annat innefattar en granskning av en extern miljörevision.
Framtiden ser ljus ut menar Peter, där han vill att dalaursprunget ska bryta igenom, symboliserat genom den dalkulla – med alla sina fina egenskaper – som pryder logotypen på glassen.
– Vi har drygt 60 butiker som säljer vår glass idag, totalt har vi 75-80 kunder, olika caféer inräknat. Geografiskt finns vi norrut i Mora och Sälen, söderut i Ludvika och Sala, i öster finns vi bland annat i Gävle. Vi ska inte vidga oss geografiskt utan växa genom att sälja mer i området.

I det strategiska arbetet finns även ett samarbete inletts med Triumf Glass, en konkurrent kan tyckas vid första anblicken. Men Peter menar tvärtom att Triumf Glass kommer att bidra till både expansion och utveckling för Dalkulla Glass.
– I en framtid kan vi se framför oss att Dalkulla Glass nischar in sig som en premiumprodukt, ungefär som GB Glace och deras Ben & Jerrys. Och att vi bidrar till Triumf Glass utveckling här ökar potentialen för vår Dalkulla. Jag tror på goda samarbeten, lärdomar vi har med oss från vår övriga verksamhet på Färskvarukompaniet.

140702_Dalkulla_Glass_1 140702_Dalkulla_Glass_2Om sommaren 2014 blir ett bra glassår vet vi först om ett par månader. Produktionen är i vilket fall i full gång, och medarbetarna Monica Tallroth och Linda Quick jobbar verkligen för högtryck inne i tillverkningen, detta i alldeles nya och fräscha lokaler.
Och om detta blir en typisk ”glass-sommar” återstår att se.
– 2012 var ett bra år, 2013 var ett sämre, säger Peter. Hur denna sommar blir är för tidigt att säga.
Vi har i alla fall fått en väld igt bra start.